tisdag 27 maj 2008

Parfymen

Skolan jag arbetar på har besök från en skola i Gambia. En rektor, en tolk och två elever. Detta är både trevligt och spännande. Kulturutbyte på hög nivå.

För min egen del finns det bara ett problem.

Den gambianska rektorn spenderar en hel del tid i en av sofforna utanför mitt rum. Detta är egentligen helt okej.

Om det inte vore för att han luktar som om han har dränkt sig i parfym. Det luktar så in i helvete. Det stinker. I hela korridoren. I hela skolan.

Det luktar som en billig damparfym, inhandlad på Sjöbo marknad. Det luktar som om han varje morgon sänker ner sig i ett badkar fyllt med denna söta vätska. Med kläderna på. Det luktar som om han utöver detta parfymbad regelbundet under dagen sprutar på sig ännu mer.

Lukten avtar inte under dagen. Den blir bara starkare. Stanken letar sig in i mitt rum, in i min näsa, in i mina porer och gör mig fullständigt vansinnig. Kräkfärdig. Jag får huvudvärk och blir yr.

Man kan leta upp honom vart han än är bara genom att följa lukten av vidrig söt parfym. Även utomhus.

Gambianerna ska vara här i tre veckor. Den parfymerade rektorn kommer spendera timmar i soffan utanför mitt rum.

Jag kommer inte att fixa detta utan en gasmask. Är det okej att ha på sig en gasmask på jobbet? Om man jobbar på en skolexpedition? Måste man förklara sig?

Inga kommentarer: