tisdag 9 december 2008

Min dag hittills

Min dag började med att sjukänmälnings-telefonen ringde och det var en sjuk lärare som kraxade fram att han behövde vikarie. Då jag inte hade blivit väckt av alarmet insåg jag snabbt att jag försovit mig. Satan. Var klarvaken på två sekunder och ryckte till mig vikarielistan och började ringa första namnet på listan. När signalerna gick fram tittade jag på klockan. Den var 06.02. För helvete. Man ringer inte folk så tidigt. (Eller hur, sjuke läraren...?)

Kastade på luren och tackade gud för att ingen svarade. Jag hade inte vaknat av alarmet för det skulle inte ringa på ett tag. Nu var jag ändå vaken så det var lika bra att gå upp.

Började göra mig i ordning i en rasande fart och när klockan var runt kvart i sju började jag ringa vikarier. Ringde efter vikarie som tyvärr inte kunde. Till slut lyckades jag hitta ens om kunde. Puh. Svettig konstaterade jag att faran över. Hoppade i kläder, bredde mackor och sminkade mig. Hade fart som en brandman på väg till en utryckning.

Då ringde den satans sjuktelefonen igen. Jag stod i hallen och tog på mig skorna, hade hela munnen full med tandkräm och tandborste. Sprang till toaletten, spottade ut och svarade. Ytterligare en lärare som inte kunde jobba. Denna gång var det pga ett sjukt barn. Helvete, helvete, helvete. Lyckades på något magiskt sätt pussla ihop det med läraren och kände att jag hade grepp om situationen igen.

Ut i trappan, in i hissen, ner på gården, slängde sopor, ner i garaget, in i bilen och sedan bar det iväg till jobbet.

Var framme vid 8-tiden, satte på datorn och såg att lampan blinkade rött på min telefonsvarare. Fan. Säkert mer problem. Lyssnade av meddelandet på telefonsvararen. Ännu en sjuk lärare. Trötta mig. Efter att ha sprungit runt i skolans korridorer och pratat med ca sjutusen människor löste detta sig.

Efter detta har det varit knytnävsslagsmål mellan elever, min julljusstake i fönstret slutade fungera så vaktmästaren fick byta lampor i den, jag fick passa en liten febrig dotter vars lärare hade prov med en klass, en elev blev ovän med en lärare och vill nu anmäla denna och jag är själv här för båda rektorerna är borta till klockan två.

Och klockan är bara elva.

Men det är korv stroganoff till lunch och det är gott.

Inga kommentarer: