fredag 8 juni 2007

Hypokondri

Har varit hemma ett par dagar och vilat min arma kropp. När jag vaknade i tisdags hade jag vansinnigt ont i det vänstra skulderområdet. Det gjorde till och med ont när jag andades. Inte bra. Fick rulla ur sängen sidleds. Inte alls skönt.

Ringde vårdcentralen, satt i kö i tjugo minuter och fick till slut prata med Anki, sjuksköterska. Hon började ställa diverse frågor och jag fick mer och mer panik.

Blev jag kallsvettig av smärta? Hade jag mått illa? Stickningar i armen? Stickningar i nacken? Ont i hjärtat? Yrsel? Jag försökte till slut övertala henne om att det det säkert bara var någon slags muskelinflammation ellet något, men Anki the Sjuksköterska gav sig inte. Hon berättade om symptom för hjärtinfarkter (va?!) på kvinnor och berättade statistik med mera. Om jag fick några symptom skulle jag åka raka vägen till akuten. Jag mumlade något om att massage kanske skulle hjälpa, och hon sade att det kunde jag ju prova och om det inte blev bättre höra av mig igen.

När jag lade på luren fick jag alla symptom samtidigt. Så klart. Kände mig kallsvettig och började må illa. Stack det inte lite i vänstra armen också? Bäst jag satte mig ner, yrseln var ju så påtagande.

Efter en stunds tröst- och krissamtal med nära och kära konstaterade jag att det var nog inte så allvarligt trots allt. Idag känns det bra och i eftermiddag ska jag få massage. Och så är det fredag. Jätteskönt!

Inga kommentarer: