måndag 14 januari 2008

Missbruk

För ett par sedan kom jag på något sätt över ett dataspel, Sims (tror det var Pauls, min dåvarande sambo, dotters spel). Detta spel satte jag in i datorn och började spela. Sedan slutade jag inte. Så fort jag fick en chans spelade jag Sims.

I början tyckte nog människor i min närhet tyckte bara att det var kul att Ellen hade hittat något hon tycket var så roligt. Jag spelade på dagtid (studerade och var ledig vissa dagar), kvällstid, nattetid, ja, och så fort jag fick en möjlighet. Istället för att ta ett glas vin med "vanliga" vänner tog jag nu ett glas vin med mina nya vänner, Simmarna. Om mina "vanliga" vänner ringde blev jag nästan irriterad för att jag var tvungen att avbryta spelet.

Flera kvällar satt jag i soffan med min dåvarande sambo, kollade tv, log och betedde mig så som sig bör. I själva verket höll jag på att bli tokig, jag sneglade på klockan tusen gånger och undrade när fan han skulle gå och lägga sig. Jag som tidigare blivit jättebesviken när han ville lägga sig. Nu jublade jag av lycka inombords varje gång han gäspade och därmed var ett steg närmre sänggåendet. Hade jag haft tillgång till tunga läkemedel hade jag troligvis gladeligen drogat honom.

Detta Sims-missbruk slutade tvärt när datorn fick något virus och inte kunde användas. Min epok med Sims var över.

Trodde jag.

Fram tills i lördags då var jag på ICA Maxi och skulle handla frukost. Där sålde de ut diverse spel. Bland annat Sims-spel till Playstation. Jag kände igen mina Sim-kompisar på spelets omslag och kom ihåg hur kul vi haft det förr. Bestämde mig för att inhandla ett styck spel. Det hade ju varit kul att prova det på Playstation istället för datorn. Inte för att jag skulle göra det nu, men kanske någon gång i framtiden, när jag hade tid. Eller hur..

Tre kvart senare, kl 10.00 på förmiddagen, satte jag igång spelet.

Sdean var det i gång. Spelade detta starkt beroendeframkallande spel, med avbrott för lunch, fram till kl 18.30. Anledningen till att jag avbröt spelet var endast för att jag skulle ut och äta middag med några vänner. Då hade jag ställt alarmet på min mobil på kl 18.00 och snoozat tre gånger.

Körde sedan en repris på söndagen. Spelade alltså Sims hela dagen.

Nu vill jag hem och spela Sims. Håkan och jag skulle egentligen promenera efter jobbet, men jag försöker ta mig ur det med alla medel.

Tänk....en helkväll med tända ljus. ett glas vin och mina Sims-kompisar, Stefanie, Fanny, Torin, Ossian och Tommy.

Jag vill, jag vill, jag vill.

Inga kommentarer: