onsdag 15 oktober 2008

Polletten trillar ner

Jag har aldrig fattat varför gravida kvinnor måsta gå konstigt och vagga fram och tillbaka när de går. Har trott att detta är en gångstil man lägger till sig med för att man känner sig gravid och speciell. Jag vet att det låter skitdumt, men så är det. Eller har varit, rättare sagt. Men inte nu längre.

Jag har fått foglossning. Det låter skitäckligt. Låter som jag håller på att lossna i fogarna. Känns lite så också. Usch.

Foglossning
När man är gravid ökar rörligheten i kroppens leder, framför allt i bäckenets leder eller fogar. Detta kallas foglossning, bäckenuppluckring eller symfysiolys.
Det är alltså naturligt med foglossning och alla gravida kvinnor får det i viss mån. Däremot är det inte alla som får stora besvär, men det är inte klarlagt varför vissa får mer besvär än andra. Det finns ingen behandling som botar men det finns en hel del som man kan göra för att lindra. (www.sjukvårdsupplysningen.se)

Karma har givetvis placerat mig i kategorin "vissa får mer besvär än andra". För att förebygga smärta kan man kan bland annat:

- Gärna "vagga" som en anka när du går, ty det är ett sätt för kroppen att minska belastningen på fogarna/bäckenlederna.

- Gå med korta steg.

Aha.

Inga kommentarer: