torsdag 30 oktober 2008

Full tank

Jag är en person som tankar lite och ofta. Jag slänger i bensin för 100-200 kr åt gången. Vet inte varför egentligen. Detta satt jag och funderade över i en bilkö härom dagen.

Kom fram till att det nog hänger ihop med att jag haft bilar som hotat att haverera vilken sekund som helst. Det är inte lönt att ha full tank i en bil som kanske inte kommer att klarar att köra upp hela tanken.

Nu är det så att det blir färre och färre bensinstationer i Malmö. Att tanka tenderar att bli ett smärre projekt. Detta måste planeras in i tidsschemat. Förr låg det ju små obemannade stationer överallt, men de flesta har försvunnit nu.

Igår bestämde jag mig för att bli vuxen, tanka full tank och sluta med småskvättarna. Körde in på en OKQ8-station, tryckte in Visa-kortet i automaten och satte i handtaget med spärr(!) och lät den tanka fullt. (Man spärrar aldrig handtaget när man tankar för något hundralapp. Det är inte lönt. Plus att man måste vara aktiv med handen på handtaget då det blir en konst att försöka stanna på exakt 100,00 kr eller 200,00 kr.)

I alla fall, jag satte på spärren och lät den tanka. Stod bredvid och tittade på räkneverket.

100......200.....passerat min vanliga gräns....300...spännande...400...dubbelt mot vad jag brukar tanka...500...usch, börjar bli mycket nu....600...kräksmak i munnen....700..har jag pengar till detta?...735 stopp.
735 jävla kronor! 735 kronor av mina surt förvärvade pengar!
7-3-5 k-r-o-n-o-r!

Svettig och lite skakig slet jag kvittot från automaten, satte mig i bilen och tittade på det en lång stund. Fy fan. 735 kronor. Det är 1470 st Jenka, Shake eller Bugg.

Flera gånger under kvällen fick jag en ångestkänsla i magen av denna mega-tankning.

Jag förstod varför jag har småtankat i alla år. Det är mycket behagligare. Några hundralappar hit och dit känns helt okej. Inget som svider i själ, hjärta och plånbok.

Jag betackar mig. Inga fler mastodont-tankningar för mig.

Inga kommentarer: