onsdag 19 september 2007

Positiv/negativ stress

Det finns positiv stress och negativ stress.
För mig är positiv stress när jag har mycket att fixa, saker är under kontroll, det är roligt och jag har fullt upp. Till exempel två timmar innan jag ska ha en fest och ingenting är färdigt. Det är kul, jag har fullt upp och det är kaos. Positiv stress helt enkelt.

Negativ stress är till exempel som i morse när jag vaknade lite för sent. Springer upp, hinner inte duscha utan kör en raggartvätt (armhålor och ansikte i handfatet).

På väg till bilen hittar jag inte bilnyckeln. Den är inte i väskan, inte i fickorna, den är ingenstans. Jag halvspringer upp i lägenheten igen, letar överallt, vänder upp och ner på handväskan och går igenom samtliga fickor igen. Ingen nyckel.

Rusar i panik ner och börjar leta på gatan i fall jag råkat tappa nyckeln igårkväll på väg mellan bilen och lägenheten. Hittar inte nyckeln, får panik, rusar bort för att kolla om bilen överhuvudtaget står kvar eller om någon hittat nyckeln och kört iväg. Ser bilen, tack gode gud.

Men var i helvete är nyckeln? Min puls är nu så hög och stark att ögonen poppar ut lite ur ögonhålorna i takt med hjärtats slag.

Stoppar händerna i fickorna och känner något bekant i höger ficka. Bilnyckeln. Hur kunde jag missa den? Vem jävlas med mig? Hytter med näven mot himlen och springer bort till bilen. Känner nästan gråtfärdig av lättnad, stress och irritation.

Sätter mig i bilen, tar ett djupt andetag, lägger ut mitt smink på passagerarsätet och vrider om bilnyckeln.

Det för mig är negativ stress.

Inga kommentarer: