onsdag 12 september 2007

Så här borde det vara

Okej, ponera att jag hade sjungit för mig själv i duschen och i bilen och verkligen fått för mig att jag sjunger förbannat bra. Detta är utgångsläget.

Jag springer omkring hemma och sjunger till låtar på radion. Jag använder fjärrkontroller och hårborstar som låtsasmikronfoner. Sjunger och gör dansmoves.

En tanke börjar födas så smått i mitt huvud. "Hm, man kanske skulle gått på en Idol-audition? Bara för skojs skull alltså.."

Efter ett tag tar denna tanke över mitt hjärna fullständigt. Jag sjunger mest hela tiden, övar in låten jag ska sjunga inför juryn. Tänker köra "Himlen runt hörnet" och om juryn vill höra en till (de vill de ju ibland) så har jag "Vision of love" i rockärmen. Planerar kläder, frisyr och sminkning.

Än så länge har jag inte berättat det för någon, inte ens min syster, för att när jag kör mitt uppträdande för henne vill jag att det ska vara perfekt. Hon kommer bli chockad av att jag låg inne med en sådan talang. Att hennes egen syster skulle vinna idol 2007, det trodde hon inte ens i sina vildaste fantasier.

Så en dag jag bjuder hem Jennifer till mig. Hon anar ingenting. När hon kommer märker hon att jag är uppspelt. Hon sätter sig i soffan. Jag drar igenom min repertoar med inlevelse. Jag ger allt. När jag slutat sjunga blir det knäpptyst i rummet.

Jag: Hm, vad tyckte du?
Hon: Vad fan sysslar du med?
Jag: Men visst lät det bra?
Hon: Jag vet inte vad jag ska säga, Ellen.
Jag: Men var ärlig. Jag tänkte sjunga dessa låtarna på en Idol-audition.
Hon: Du tänkte göra vadå?!
Jag: Sjunga för juryn..?
Hon: För helvete. Lägg av. Glöm det.
Jag: Men lät det inte bra?
Hon: Nej, det lät för jävligt. Jag förbjuder dig att gå dit. Fattar du hur pinsam du är?
Jag: Ja, lite nu kanske.
Hon: Lova att du inte går dit. Eller förresten, lova att du aldrig sjunger inför folk igen.
Jag: Ja, ja då.
Hon: Lova!
Jag: Jag lovar.

THE END

Så här borde det gå till. Anhöriga som får höra falsk sång från någon (som tror han/hon kan sjunga) måste säga att det låter för jävligt. De borde ha som skyldighet att göra allt i sin makt för att hindra denna förvirrade männniska att ta sig till en audition. De ska kväva det i sin linda. Mota Olle i grind. Ändå dyker det i varje avsnitt upp människor som har vänner och familj som stöd. De till och med uppmuntrar. Så jävla sjukt.


Inga kommentarer: