torsdag 26 april 2007

Äntligen hemma

När jag kom hem till min lägenhet i måndags skedde något märkligt. Jag blev trött på allt i den.
Möbler, färger, möblering, rubbet. Riktigt trött.

Jag har haft min lägenhet i tio år och vid de två tillfällen jag har varit sambo har jag hyrt ut min lägenhet i andra hand. Plan B kallas det. Man var en bitter realist redan då. Inget snack om den saken. Vid de tillfällen när jag flyttat tillbaka då relationerna, som väntat, gått åt helvete har jag inrett efter personen jag varit just då. Ganska logiskt.

Men det har aldrig, aldrig hänt att jag behöver en drastisk förändring under tiden jag har bott där. Förrän i måndags.

Färgerna har sedan den senaste inflyttningen, för ett och ett halvt år sedan, gått i grönt, brunt, vitt. Fick frispel och slet av den mörkbruna soffklädseln och satte på den khakifärgade jag haft tidigare. Det blev skitfult till fondväggen (ljusgrön) som inte fanns förra omgången jag bodde där. Var helt slut efter klädselbytet att jag inte orkade inte byta tillbaka. Nu uppstod nya problem. Inget matchade soffan. Det såg ut som när jag precis flyttat hemifrån och fick lite saker av mina föräldrar andra i min närhet som tyckte synd om mig. Allt handlade om funktion, inte matchning. Fult, med andra ord. Helvete.

Fick panik och började ta bort alla inredningsdetaljer i trä. Ljusstakar, prydnadsgrejer etc. Det blev inte bra. Tog då bort allt brunt. Kuddar, matta, bord mm. Insåg att bordet behövde jag och satte tillbaka det. Nu var det bara en ful soffa, ett mörkbrunt bord och en illa matchande fondvägg. Började plötsligt tycka hjärtligt illa om min gröna fondvägg. Funderar nu på att skaffa en svart fondtapet. Men det är nog dyrt. Struntsamma, jag målar om skiten, bara det blir ändring.

Jag vet inte om detta är någon slags trettioårskris eller något. Kanske går jag bara in i en ny fas i mitt liv. Det känns som om det måste hända något. Framför allt nu när lägenheten ser för jävlig ut efter min minst sagt labila och icke genomtänkta utrensning.

Alltså finns det bara en sak att göra. Åka till IKEA. Idag efter jobbet. I löööv IKEA. Moderskeppet.

Nu blev jag plötsligt väldit röksugen. Jag som inte röker dagtid. Mycket märkligt.

Vad är det som händer?

Inga kommentarer: