torsdag 29 mars 2007

The bad sleep

I natt sov jag svindåligt. Typiskt.

Dels för att jag drömde konstiga saker, t ex att mina bröst var fyllda med luft och det gick hål på dem och - pffffff - luften pös ut. Resultatet av detta var inte helt lyckat. Ordet panik är en kraftig underdrift. Och dels för att jag hade att kattanus som ideligen pressades mot mitt ansikte.

Igår, på väg hem efter den bedrövliga fotbollsmatchen, mötte jag Essie (kvarterets katt) utanför mitt hus. Då Gud och jag numera har ett avtal om att jag ska vara duktig tvekade jag inte. Katten skulle med mig hem vare sig den ville eller inte och trots att jag inte hade kattmat hemma. Väl hemma styrde jag upp kokt torsk och Essie var glad som en speleman.

Efter detta var det läggdags. Jag gick och lade mig och katten kom efter och lade sig i fotändan av sängen. Mysigt. När jag lagt mig tillrätta och låg superskönt reste sig Essie upp och ställde sig vid mitt ansikte och stirrade på mig. Inte helt avslappnat.

Jag fick en massa bilder i huvudet av hur det bara sade klick i hennes lilla katthjärna och hur hon attackerade mig med tänder och klor och slet hud och kött från mitt ansikte.
Dessa obehagliga bilder framkallade lite panik och jag började klappa henne. Hon blev nöjd och, här kommer det obehagliga, började pressa sin kattstjärt mot mitt ansikte. Detta uppskattades inte av mig. Knuffade undan henne, men så fort jag lagt mig till rätta hade jag kattrumpa i ansiktet. Detta fortlöpte ett bra tag och till slut gav hon upp och lade sig i fotändan igen.
Klockan 05.00 vaknade jag av kattröv i örat och då skickade jag ut henne ur mitt hem.

Plus att mina bröst läckt en massa luft och var helt platta. Det hade fan inte Gud heller pallat.

Nej, detta var ingen bra natt.

Essie som kattunge.

Inga kommentarer: