lördag 10 mars 2007

Räk-konsekvenser

Jaha, så var denna fredag över.

Kom under kvällen att tänka på en fredag för några år sedan.

Jag hade myskväll och körde en klassiker, räkor och vitt vin. Som min kära mor lärt mig, slängde jag räkskalen i en separat påse.
Då jag var lite berusad och hade en positiv inställning till det mesta sprang jag inte ner på gården direkt och slängde denna påse i soptunnan, utan ställde den i hallen i avsikt att ta den med mig ner nästa morgon då jag ändå skulle till jobbet.

Dagen efter vaknade jag med ett ryck och konstaterade att:

1. Jag hade försovit mig.
2. Jag var bakfull.
3. Jag var rejält bakfull.

Jag hoppade i gårdagens kläder och rusade iväg.

Under dagen styrdes det upp av några vänner att vi på lördagkvällen skulle gå på bio och se filmen "Out of sight" med George Clooney och Jennifer Lopez i huvudrollerna. Jag blev ju glad då jag var väldigt, milt uttryckt, förtjust i mr Clooney.

Sagt och gjort. Hem snabbt efter jobbet, bytte kläder, slet till mig en varm jacka i hallen och stack iväg till biografen.
Konstaterade efter en stund i biografsalongen att det var ganska kallt och lade min jacka över mig, som en värmande filt. Allt blev genast mycket bättre. Njöt i fulla drag av George Clooney och var mycket nöjd och förälskad när jag lämnade bion.
När jag kom hem stank det gamla räkor i hela lägenheten så jag pep snabbt ner på gården och slängde dessa.

Dagen efter ringde Michael, en vän som varit med på bion, och frågade lite allmänt om vad jag hade tyckt om filmen.
Jag berättade om hur nöjd jag var och att George Clooney i mina ögon var en gud. Sedan började jag beklaga mig över räkstanken som infunnit sig i min lägenhet när jag kommit hem efter bion. Till min stora förvåning började Michael skratta.
Det visade sig då, till min stora bestörtning, att killen som suttit till höger om mig på biografen hade ringt Michael tidigare på dagen och efter lite kallprat frågat om Ellen var väldigt glad för George Clooney. Michael svarade ju så klart ja, det var ju ingen hemlighet.
Då säger killen att han märkte detta då det hade osat "sur mutta" (?!) om Ellen från det ögonblick George Clooney hade visat sig på den vita duken.

Michael ringde upp killen i fråga efter han pratat med mig och försökte förklara att jackan Ellen hade med sig på bion hade hängt i hennes hall och att där stått en påse med stinkande räkskal.

Killen trodde honom inte för en sekund.
Än idag har jag svårt för att se denna kille i ögonen när vi träffas.

Ett gott råd från en som vet - släng räkresterna direkt.
Annars kan det bli pinsamt.

3 kommentarer:

Anonym sa...

Ha, ha, ha, helt underbart! Sur mutta! Lysande.

Anonym sa...

Skyll inte på räkorna!
Du luktar alltid sur mutta...

Ellinor sa...

Kul, Peter, kul..