torsdag 8 mars 2007

Skam

Har precis handlat mat från Burger King. En torsdag. Fy, fy, jag vet.

Besökets händelseförlopp:

"Vad får det lov att vara? säger den blonderade lilla flickan i kassan artigt.

"Ööööh, vänta lite. Ööööh" svarar jag medan min blick irrar runt på den för mig mycket välbekanta menyn bakom henne.

Flickan ler tålmodigt.

"Okej, en Whopper meal, Sprite utan is att dricka" säger jag och ler nöjt. Detta gick ju snabbt.

"Något annat? " säger hon och slår in beställningen.

"Eeeh, förresten gör det till en plusmeny" säger jag och ler krystat.

"Okej, var det bra så?" hon slår in i kassan. Var det en liten suck som undslapp henne eller hörde jag fel?

"Nja, äsch jag tar en King Wings också" säger jag och börjar av någon anledning skratta nervöst. Kinderna börjar hetta.

"Det ordnar vi. Något annat?" säger hon nu utan minsta antydan till ett leende.

"Jaaa duuu, en Hot Cheese-dippa kan jag också ta" säger jag och börjar känna mig som en matmissbrukare på permission.

"Var det bra så?!" hon börjar kolla otåligt på ett par killar bakom mig i kön. Jag ser att hon är inte långt ifrån att börja himla med ögonen.

"Äh du, släng ner en majonäs också. Och ketchup. Salt och peppar också" mumlar jag snabbt. Jag ÄR en matmissbrukare på permis.

"Okej, en Whopper meal, plusmeny, Sprite utan is, King Wings, Hot Cheese-dippa, majonäs, ketchup, salt och peppar, stämmer det?" upprepar hon högt. Mycket högre än nödvändigt.

"Japp, det stämmer" säger jag och ler lite vid tanken på att ta hennes blonda lilla huvud och dunka det upprepade gånger i kassadisken.

Ja, det var kvällens besök på Burger King.
Gott var det i alla fall.

Inga kommentarer: